Eğitim ailede başlayıp okulda devam eden bitmeyen bir süreçtir. Aileler çocuklarının ilk öğretmenleri olarak, onlar okula başlayana kadar gelişimlerinden ve eğitimlerinden birinci derecede sorumludur. Ebeveynlerin bu sorumlulukları çocukları okula başladığında sona ermez, sadece bunları öğretmenlerle paylaşmaya başlarlar. Ebeveynler Eğitim sürecine etkin olarak katıldığında eğitim kurumlarının amaçladığı araştıran-soran-sorgulayan çocuk profiline ulaşılması daha kolay olacaktır.
Çocukluk yıllarında, çocuğa dış dünyayı tanıma olanağı veren, davranış kazandıran temel kurum ailedir. Çocuk aile içinde temel öğrenme için gerekli deneyimleri kazanırken, okulöncesi eğitim kurumlarında ise bu deneyimleri pekiştirme ve zenginleştirme fırsatı bulur.
Aile katılımı; ailelerin desteklenmesini, eğitime katılımlarının sağlanmasını, çocukların deneyimlerinin gelişim evrelerini görmesini, aile okul işbirliğini sağlayan ve okulda uygulanan eğitim programlarının velilerin katılım ve katkıları ile zenginleştirilmesine yönelik sistematik bir yaklaşımdır. Aile katılımı, bilgi paylaşma ve ilişki kurma sürecidir.
Aile katılımı; çocuğun gelişimi, öğrenmesi, okuldaki ve hayattaki başarısı için vazgeçilmez bir güçtür. Aile katılımı sağlayan ailelerin çocuklarının sağlıklı, bilgili, sorumluluk sahibi bireyler olma şansları daha yüksektir. Ancak önemi ve etkileri ispatlanmış olsa da uygulamaya geçirilmesinde zorluklar yaşanmaktadır. Aile katılımında amaç; okul ile ev arasındaki koordinasyonu sağlayarak çocukların gelişimlerinde ve eğitimlerinde birlikte hareket etmeyi sağlamak ve bu sayede bu süreci desteklemektir.
Aile katılımı, okulöncesi eğitim programının altyapısını oluşturan kazanımların önemli parçası olup verilen eğitimin devamlılığı, ailenin çocuğu daha iyi tanıması, okuldaki program konusunda bilgi sahibi olabilmesi için önemlidir.
Aile katılımı yüksek olduğunda; öğretmenler çocuklar hakkında ev ve aile ortamlarını da içeren daha geniş bir perspektife sahip olacaklarından, çocukların bireysel gereksinimlerine, duygusal-sosyal dünyalarına ve değişimlerine daha duyarlı olacaklardır. Böylelikle çocukların ve ailelerin ihtiyaçlarını daha anlayışlı ve çocuk merkezli etkin bir biçimde karşılanmasına yardımcı olurlar. Veliler öğretmenlere yardımcı olup çocukları farklı yönleriyle tanımalarına katkı sunabilirler. Ev ile eğitim kurumu arasındaki bu ilişki hem velilere hem de öğretmenlere çocuğun gelişimine katkı sağlayacak yollar gösterir.
Aile Katılımının Öğrenci Açısından Faydaları
Çocuğu mutlu ve başarılı bir kişi olarak hayata hazırlar.
İşbirliğini sağlayarak çocuğa gösterilebilecek farklı eğitim tutumlarını ortadan kaldırır
Evin devamı olan güvenilir ortamda daha iyi bir öğrenme fırsatı yaratır.
Aile Katılımının Ebeveyn Açısından Faydaları
Çocukların eğitimlerinde kendi rollerinin önemini fark eder.
Çocuğun gelişimine çok yönlü olarak katkıda bulunabilir ve bu konuda kendine güven duyar.
Kendi ilgi yetenek ve becerilerinin farkına varır. Böylelikle çocukla sağlıklı iletişim kurar.
Zaman ayıramamaktan dolayı oluşabilecek suçluluk duygusunu yok eder.
Esasen Aile katılımı, çocuklara önemli katkılar sağladığı gibi aileler açısından da önemli katkılar sağlamaktadır. Öncelikle aile katılımı, ebeveynlere eğitim ve öğretim rollerini geliştirmelerini sağlayarak, onların çocuklarının eğitimlerini daha iyi anlamalarına ve destek vermelerine imkân verir